در قسمت اول تبلیغات دیجیتال با دیدئو” درباره‌ی کلیت تبلیغات دیجیتال و مزایاشون نسبت به شیوه‌های سنتی صحبت کردیم.
در این قسمت میخوایم به سراغ چند مدل از انواع تبلیغات دیجیتال بریم و هرکدوم رو بررسی کنیم.

تبلیغات بنری:

تبلیغات بنری یکی از مهم ترین انواع تبلیغات دیجیتال هستن. در واقع ما به تصویری که برای تبلیغ یک کالا در سایتی نمایش داده میشه و قابلیت کلیک کردن داره (با کلیک روی تصویر به سایت مربوط ارجاع داده میشه) تبلیغات بنری میگیم. از سال 1994 که اولین بنر تبلیغاتی در سایت hotwired.com نمایش داده شد تا به امروز، این شیوه از تبلیغات دیجیتال یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها بین بازاریابان دیجیتاله.

نمونه تبلیغات بنری
نمونه‌ی بنرهای تبلیغاتی

تبلیغات متنی:

تبلیغات متنی هم شبیه به بنرهای تبلیغاتی عمل میکنن با این تفاوت که به جای تصویر، یک جمله یا متن کوتاه در سایت قرار داده میشه تا مخاطب با کلیک کردن روی متن وارد سایت اصلی بشه. هزینه‌ی تولید این تبلیغات به دلیل سادگی و نداشتن جلوه‌های بصری پایینه . به دلیل این که به نوعی back link هم محسوب میشه میتونه روی سئوی سایت اصلی تاثیر بذاره. از اون جایی که تبلیغات متنی نسبت به تبلیغات بنری احتمال کمتری برای کلیک گرفتن دارن، بازاریابان دیجیتال بیشتر از تبلیغات متنی برای بالا بردن رتبه‌ی الکسای سایت خودشون استفاده میکنن و نه فروش کالاها. با این حال این نوع از تبلیغات هم طرفداران خودش رو داره.

تبلیغات متنی
نمونه‌ی تبلیغات متنی

تبلیغات پیش نمایشی:

حتما برای شما هم پیش اومده که در سایت‌هایی که محتوای ویدیویی دارن، قبل از نمایش محتوای اصلی ویدیوی تبلیغاتی ای برای 15 ثانیه بهتون نمایش داده بشه؛ به این پیش نمایش‌ها pre-roll ads یا پیش‌نمایش تبلیغاتی گفته میشه. پیش‌نمایش ها معمولا بین 15 تا 60 ثانیه هستن و بسته به سیاست‌های سایت مورد نظر، بیننده توانایی رد کردن یا رد نکردن اون ها رو داره. برای مثال سایت توییتر برای تبلیغات پیش‌نمایشی‌اش امکان رد کردن تبلیغ رو میذاره به این خاطر که شرکت‌هایی که بهش تبلیغ میسپرن رو تشویق کنه تا پیش نمایش های جذاب‌تری بسازن. تبلیغات پیش‌نمایشی مختص سایت‌هاییه که مثل YouTube، Vimeo، دیدئو و … محتوای ویدیویی دارن.

تبلیغات پیش نمایشی
نمونه‌ی تبلیغات پیش نمایشی

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی:

این نوع از تبلیغ هم مثل بنر و تبلیغات متنیه. تنها تفاوتش اینه که سایت پذیرنده یک شبکه‌ی اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر یا اینستاگرامه. در این مدل تبلیغی، میتونید کالای خودتون رو در قالب پست‌های شبکه ی اجتماعی مورد نظر به مخاطب نشون بدید یا کالاتون رو در ستون مرتبط با تبلیغات قرار بدید. البته در روش دوم بازدید کمتری خواهید داشت.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
نمونه‌ی تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

در قسمت بعدی سعی میکنیم اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری درباره‌ی دو نوع محبوب تبلیغات دیجیتال (پیش نمایش ها و بنرها) بهتون بدیم. با ما همراه باشید 🙂

منابع:
بلاگ BannerSnack
وبسایت Marketing Terms