در این پست از سری پست‌های ” تبلیغات دیجیتال با دیدئو” براتون از صفحه‌های فرود (landing page) و نکات مربوط بهشون میگیم.

اول از همه باید به این سوال جواب بدیم که اصلا صفحه‌ی فرود چیه؟

صفحه‌ی فرود یک صفحه‌ی ترجیحا مستقله که وقتی روی یک تبلیغ دیجیتال کلیک میکنیم بهش هدایت میشیم. این صفحه از این جهت که میتونه کاربر معمولی رو تبدیل به خریدار محصول/خدمات شما کنه در کمپین‌های تبلیغاتی و در دنیای تبلیغات دیجیتال اهمیت بالایی داره. بهتره که صفحه‌ی فرود یک صفحه‌ی مستقل باشه و بسته به هدف کمپین تبلیغاتی طراحی بشه اما میشه از Home page هم به عنوان صفحه‌ی فرود استفاده کرد که در این صورت باید نکات مرتبط با صفحه‌ی فرود رو در طراحی Home Page  رعایت کنیم.

محتوایی که در صفحه‌ی فرود استفاده میشه، بسته به نوع تبلیغ متفاوته. برای مثال اگر شما در تبلیغ‌تون به دنبال جذب کاربر هستید، صفحه‌ی فرود شما باید یک صفحه‌ی ثبت نام باشه. یا اگر شما صاحب یک اپلیکیشن هستید و هدف‌تون از تبلیغ نصب اپلیکیشنه، صفحه‌ی ورود شما باید صفحه‌ای باشه که در اون توضیحات مرتبط با اپلیکیشن و دکمه‌ی نصب گذاشته شده. از اون جایی که صفحه‌ی فرود یا landing page  یکی از مهم‌ترین بخش‌های تبلیغات دیجیتاله، ما در ادامه چند نکته‌ای که به بهتر شدن صفحه‌ی فرود شما کمک میکنه رو باهم مرور میکنیم.

هفت نکته‌ی کلیدی برای افزایش اثربخشی صفحات فرود:

  • بهتره که عنوان تبلیغ شما با عنوان صفحه‌ی فرودتون یکی باشه. تجربه‌ی بازاریابان دیجیتال نشون داده که در مواردی که عنوان‌های صفحه‌ی فرود و تبلیغ یکی نبوده، مخاطب گیج شده و تبلیغات بازدهی خودش رو از دست داده.
  • عنوان صفحه‌ی فرود باید بسیار هوشمندانه انتخاب بشه. بهتره که با فونتی بزرگ‌تر از فونت باقی متون صفحه نوشته بشه. عنوان اولین چیزیه که مخاطب شما در صفحه‌ی فرود میبینه پس یه عنوان مناسب به راحتی میتونه کاربر رو تبدیل به خریدار محصول یا خدمات شما کنه.
  • فونت مناسب برای صفحه‌ی فرود
  • توضیحات و اطلاعات زیاد مخاطب شما رو گیج میکنه. لازمه که برای بهتر پیش بردن کمپین تبلیغاتی خودتون، توضیحات مختصر و در عین حال کامل رو به‌کار ببرید. یادتون باشه به همون اندازه‌ای که اطلاعات زیاد میتونه نتیجه‌ی منفی داشته باشه، اطلاعات کم هم با ایجاد کردن سوال و از بین بردن اعتماد مخاطب میتونه بازدهی کمپین شما رو پایین بیاره.
  • گزینه‌ی Call to Action یا دعوت به عمل باید واضح و مشخص در صفحه‌ی فرود به‌کار بره. بهتره که نهایتا 7 کلمه باشه تا مخاطب سریع‌تر بهش واکنش نشون بده. اهمیت این گزینه به حدی بالاست که باید در بهترین جای صفحه‌ی فرود شما قرار بگیره تا مخاطب در کمترین زمان بهش برسه.
  • باز هم مثل پست‌های قبل تاکید میکنیم که خودتون رو به جای مخاطب بگذارید! از نگاه کاربر، صفحه‌ی فرود و توضیحاتش رو نگاه کنید. اگر جایی از صفحه هست که براتون ابهام یا سوال ایجاد میکنه، تصحیحش کنید. اگر توجه‌تون جذب نقاطی که باید نمیشه، رنگ‌ها یا فونت‌ها رو اصلاح کنید. سوالاتی که ممکنه به وجود بیاد رو حدس بزنید و در متن صفحه‌ی فرود بهش پاسخ بدید. مثلا در نمونه‌ی زیر با تغییر زاویه‌ی نگاه بچه، آمار کلیک‌ها تغییر کرده:

  • اگر صفحه‌ی فرود شما قراره یک صفحه‌ی ثبت نام باشه یا صفحه‌ای باشه که لازمه کاربر اطلاعاتی رو واردش کنه سعی کنید با گرفتن کمترین اطلاعات شروع کنید. درخواست اطلاعات زیاد از مخاطب باعث از دست دادن اعتمادش و در نتیجه پایین آوردن بازدهی کمپین تبلیغاتی میشه. پس سعی کنید با حداقل اطلاعات مثل نام کاربری و رمز ورود یا ایمیل شروع کنید.
  • سعی کنید صفحه‌ی فرودی که میسازید هیچ اطلاعات اضافی‌ای نداشته باشه. یادتون نره که بک‌لینک‌های اضافی، بنرهای تبلیغاتی و … میتونن توجه مخاطب شما رو از هدف کمپین تبلیغاتی دور و بازدهی رو پایین بیارن. پس تا جایی که ممکنه سعی کنید تا صفحه‌ی فرود خلوتی داشته باشید که فقط اطلاعات کافی و مرتبط با کمپین درش درج شده باشه.

در ویدیوی زیر زمیر با زبانی ساده و گویا، چند نکتۀ کلیدیی درباره‌ی طراحی یه صفحه‌ی فرود مدرن رو مطرح می‌کنه. میتونید با زیرنویس فارسی یا انگلیسی در دیدئو، این ویدئو رو تماشا کنید:

 

امیدواریم که تونسته باشیم اطلاعات مفید و کاربردی در رابطه با صفحات فرود رو در اختیارتون بذاریم.
با ما همراه باشید تا در قسمت بعدی از دکمه‌های Call To Action و اهمیت‌شون در دنیای تبلیغات دیجیتال بگیم.


منابع:
وبسایت 99designs
وبسایت the daily egg
وبسایت متمم
وبسایت mizfa