حتما شما هم تا امروز اصطلاح “تبلیغات دیجیتال” یا “بازاریابی دیجیتال” رو شنیدید. در دنیایی که همه چیز با سرعت به سمت دیجیتالیزه شدن در حرکته، عرصه‌ی تبلیغات هم از این جریان سریع جا نمونده و به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده. ما تو سری پست‌های ” تبلیغات دیجیتال با دیدئو” سعی میکنیم تا بیشتر درباره‌ی این که تبلیغات دیجیتال چیه و چه مشخصه‌هایی داره حرف بزنیم تا اگر شما هم صاحب کسب‌وکاری، هستید بتونید از مزایای دنیای تبلیغات دیجیتال استفاده کنید.

تبلیغات دیجیتال با دیدئو
قسمت اول: تبلیغات دیجیتال چیست؟

ما به تمام تبلیغات و پیام‌هایی که از طریق ایمیل، پیام کوتاه، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و … به کاربران فرستاده میشه، تبلیغات دیجیتال میگیم. در واقع گسترده شدن استفاده از اینترنت و بالا رفتن زمانی که مردم با اینترنت میگذرونن، بازاریاب‌ها رو به سمت دیجیتالی کردن تبلیغات و کنار گذاشتن شیوه های سنتی (تبلیغات رادیویی، تراکت ها و…) برده. این گستردگی از ایران هم دور نمونده و طبق آماری که وزارت اطلاعات در سالهای اخیر منتشر کرده، در ایران 43 میلیون نفر به طور میانگین بیشتر از روزی هفت ساعت از وقت خودشون رو با اینترنت میگذرونن.

با نفوذ این تکنولوژی به مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات این زمان بیشتر هم میشه و این یعنی تاثیر جهان وب بر روی هرفرد روز به روز بالاتر میره. از اون جایی که تبلیغ در لغت به معنی رساندن خبره، این خبررسانی باید در سطحی اتفاق بیفته که بتونه به صرف کمترین هزینه، بیشترین تعداد مخاطب رو آگاه کنه و این دقیقا اتفاقیه که در عرصه تبلیغات دیجیتال میفته؛ مثلا طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده 64% از مردم گفتن که از طریق تماشای تبلیغات ویدیوهای آنلاین تشویق به خریدن محصول شدن.

اینطور که تحقیقات ثابت کردن، روندی که در تبلیغات دیجیتال اتفاق میفته، بر پایه‌ی اعتماده. مثلا مردم به سایتی (مثل گوگل، یوتیوب و …) اعتماد میکنن و به طبع به اون چه که از طریق این سایت تبلیغ میشه هم اعتماد دارن پس سایت‌هایی که به سمت تبلیغات دیجیتال میرن باید در زمینه‌ی قبول تبلیغات هوشمندانه عمل کنن تا اعتماد کاربرانشون دچار خدشه نشه.
یکی از نشونه‌های اعتماد مردم به یک سایت میتونه تعداد کاربران اون سایت باشه. هرچه یک سایت در روز بیشتر دیده بشه به معنی بیشتر دیده شدن تبلیغ شما هم خواهد بود. به طور مثال اگر شما برای تبلیغ کسب و کارتون سراغ وب‌سایتی با هزار کاربر در روز میرید، نباید انتظار داشته باشید که بیشتر از هزار نفر در طول روز از کسب و کارتون آگاه بشن. پس یادتون نره زمانی که دارید تبلیغات‌تون رو به وب‌سایتی میسپرید حتما از تعداد بازدیدهای روزانه‌شون اطلاع پیدا کنید.

البته هنوز هم میشه برای کسب‌وکارهامون به شیوه‌ی تبلیغات سنتی عمل کنیم و به سمت آگهی توی روزنامه‌ها یا تبلیغات رادیویی بریم اما با توجه به مزیت‌هایی که شیوه‌ی دیجیتال داره و مشکلاتی که روش‌های سنتی تبلیغات دارن، شرکت­های تبلیغاتی بر اساس نوع محصول و هدفی که از تبلیغ دارید فضای سنتی یا تبلیغات دیجیتال رو پیشنهاد میدن.

یکی از مشکلات تبلیغات سنتی اینه که آمار دقیقی به ما نمیده. از طریق شیوه های سنتی نمیتونید آماری از میزان دیده شدن تبلیغات‌تون یا میزان تاثیرگذاری اون داشته باشید و این دقیقا امکانیه که تبلیغات دیجیتال به‌راحتی در اختیار شما قرار میدن. در عرصه‌‌‌ی دیجیتال شما میتونید آمار دقیقی از تعداد کسانی که تبلیغات‌تون رو دیدن، کسانی که به تبلیغ شما واکنش نشون دادن و میزانی از فروش محصولات‌تون که از طریق تبلیغات بوده رو داشته باشید. در واقع چون همه چیز آنلاین پیش میره، شما این امکان رو دارید که قدم به قدم همه چیز رو آنالیز و بررسی کنید و ارزش تبلیغ را در برابر هزینه هاش بسنجید.

چون در تبلیغات دیجیتال مخاطبان وب‌سایت­ها از نظر سن، جنس و … قابل تشخیص هستند می­تونیم تبلیغات هدفمندتری نسبت به تبلیغات سنتی داشته باشیم و دقیقا یه محصول رو برای جامعه مخاطبی که مشتریان این محصول هستن تبلیغ کنیم و به همین طریق با صرف هزینه‌ی کمتر، نتیجه‌ی بهتری نسبت به شیوه‌های سنتی تبلیغات میگیریم.

و در آخر لازمه دیدمون رو عوض کنیم و با شناخت و استفاده از فضای دیجیتال محصولاتمون رو اثربخش‌تر تبلیغ و معرفی کنیم.
در پست‌ بعدی “تبلیغات دیجیتال با دیدئو” براتون از انواع این تبلیغات میگیم. امیدواریم که اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون قرار داده باشیم.

منبع:

وبسایت LYFE