بسته‌شدن یوتیوب در ایران از سال 2005 شروع شده و همچنان ادامه دارد. با این وجود خبرهای اخیر حاکی از آن است که مسئولین در صدد هستند تا برخی از شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها از جمله یوتیوب را با اعمال محدودیتهایی رفع فیلتر کنند.

در تاریخ دهم مرداد ماه 1396، محمد جواد آذری جهرمی مدیرعامل شرکت زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات، در صفحه اینستاگرام خود، در مورد روند مثبت رفع فیلتر یوتیوب این چنین نوشته بود:

امروز پس از پیگیری های انجام شده در خصوص رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ اسپات در دانشگاه‌ها، با نظر مساعد دادستان محترم کل کشور، شرایط رفع فیلتر این سرویس‌ها در دانشگاه‌های کشور طی نامه ای به ما اعلام شد. تلاش میکنیم برای پیاده سازی شرایط اعلامی تسریع به عمل آید. او در ادامه از دادستان کل کشور برای موافقت با این موضوع تشکر کرد. پیش بینی می شود که شرایط اعلام شده از سوی دادستانی، کنترل خطوط قرمز و فیلترینگ هوشمند باشد. طبق اظهارات جهرمی از آنجاییکه برخی سایت‌ها قابلیت فیلترینگ هوشمند را ندارد، شاید بتوان از طریق مذاکره با سرویس دهنده و یا راهکارهای دیگر این موضوع را عملی کرد.

 

رفع فیلتر یوتیوب

 

دو نکته و دو سوال در مورد رفع فیلتر یوتیوب

آقای جهرمی در صحبت‌هایشان به دو نکته اشاره کرده‌اند که از نظر ما (تیم دیدئو) قابل تامل است:

نکته اول: ایشان اشاره کرده‌اند که رفع فیلتر ابتدا باید از فضاهای دانشگاهی شروع شود.
نکته دوم : راهکاری است که ایشان برای شرایط احتمالی که دادستانی در رفع فیلتر یوتیوب اعمال خواهد کرد، ارائه داده‌اند. مذاکره با سرویس‌دهنده:

رفع فیلتر یوتیوب

حال دو پرسش در پس این نکات باقی‌ست:

اولین پرسش: چرا رفع فیلتر از فضاهای دانشگاهی بهتر است شروع شود؟

دومین پرسش: چرا مذاکره با سرویس دهنده که همان موسسان یوتیوب هستند باید صورت بگیرد؟

راهکار دیدئو در تشخیص محتوای مناسب ویدئویی و کمک به فیلترینگ هوشمند، پاسخی به نیاز امروز مردم کشورمان

فیلترینگ هوشمند یوتیوب به کمک دیدئو

با وجود پیشرفت‌هایی که در زمینۀ شبکه‌های عمیق در زمینه هوش ‏مصنوعی و به‌خصوص بینایی ماشین اتفاق افتاده، درک محتوای تمام ویدئوهای وب و دسته‌بندی آنها تا رسیدن به دقت صددرصدی فاصله بسیار زیادی دارد.با این وجود، ما در دیدئو از سه عامل برای تشخیص محتوا استفاده می‌کنیم که عبارتند از

1) هوش مصنوعی
2) گزارش کاربران
3) مدیریت سیستم

در سطح اول سیستم هوش مصنوعی قرار دارد و حجم بسیار زیادی از ویدئوها را به صورت مداوم مورد بررسی قرار می‌دهد و درصدی از آنها را که اطمینان دارد از لحاظ قوانین دارای محتوای مجرمانه نیست، برای مشاهده مستقیم در سایت اضافه می‌کند.

با توجه به اینکه تشخیص محتوا بدون شناخت رفتار و نظرات کاربران معنایی ندارد و در تمام مراحل نظارت و پالایش، باید برای این مهم جایگاهی خاص قائل بود، به همین منظور در دیدئو «گزارش کاربران» برای رسیدن به الگوی مشخص برای مناسب‌سازی محتوای ویدئوها لحاظ می‌شوند؛ بنابراین طی زمان نیازمند دریافت بازخورد از کاربران هستیم تا این فرایند به صورت کاملا خودجوش ادامه یافته و منجر به پالایش دقیق محتوای موجود در پایگاه داده دیدئو شود. هرچه مدت‌زمان استفاده و تعداد کاربران در دیدئو افزایش پیدا کند به نتایج دقیق‌تری خواهیم رسید.

علاوه بر هوش مصنوعی ناظر بر سیستم، مدیران سیستم به صورت مستقیم و مداوم بر عملکرد سایت ازجمله افزودن یا حذف ویدئوها، نظارت بر ویدئوهای در حال مشاهده و  کلمات مورد جست‌و‌جو قرار گرفته و همچنین بر رفتار کاربران نظارت مستقیم دارند.

ویدئو برای همه

همانطور که در بخش قبل ذکر شد، فیلترینگ هوشمند دیدئو، راهکار مناسبی برای فیلترینگ ویدئوهای یوتیوب است. دیدئو این بستر را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند در فضایی مورد تأیید قوانین کشور ویدئوهای مورد علاقه خود را از بین مطرح‌ترین منابع ذخیره ویدئوی داخلی و خارجی از جمله یوتیوب، جست‌وجو کرده و به‌سادگی و با سرعت بالا  و بدون نیاز به فیلترشکن به تماشای آنها بنشینند. مخاطب دیدئو، نه فقط دانشگاهیان که هر ایرانی در هر کجای کشور که باشد، در این زمینه‌ می‌توانید این مطالب را مطالعه کنید، دیدئو در یک نگاه و  یوتیوب بدون نیاز به فیلترشکن، نصب افزونه دیدئو را مطالعه کنید.

اشتغال زایی در دیدئو

دیدئو علاوه بر اینکه یک موتور جستجوی ویدئویی است یک بستر تبلیغاتی هوشمند است. تیم دیدئو توانسته در مدت هفتی ماه که شروع به کار کرده است، به 30 هزار نمایش روزانه دست پیدا کند و همچنان این رقم رو به افزایش است. مخاطبان دیدئو و بخصوص بازایابان و منتشرکنندگان و تولیدکنندگان محتوا از اولین کسانی هستند که می‌توانند از این ظرفیت بالفعل برای کسب درآمدشان بهره ببرند. اگر در این زمینه اطلاعات بیشتری نیاز دارید، مطلب کسب درامد در دیدئو را مطالعه کنید.

ما معتقدیم و تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا بتوانیم همچنان که اخیرا از نقش دیدئو در رفع فیلتر یوتیوب در روزنامه شرق مطلبی منتشر شد، به کمک آقای آذری جهرمی و همکارانشان، خدمات مناسبی را در زمینه محتوای ویدئویی در اختیار هم‌وطنان گرامی‌مان قرار دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با خدمات و سرویس‌های دیدئو با ما در تماس باشید ?
ایمیل دیدئو  دیدئو اینستاگرام