در طول تقریبا صد سال گذشته، دانشگاهیان در همۀ زمینه‌ها دستاوردهای علمی چشمگیری برای بشریت به ارمغان آورده‌اند، جز یک مورد: در زمینۀ اقتصاد! اگر دوست دارید اطلاعات اقتصادی خود را با کتابی که با زبانی ساده و راحت نوشته شده، بالا ببرید، این کتاب را به شما توصیه می‌کنیم.

معرفی کتاب دید اقتصادی

مترجم کتاب سهند حمزه‌ئی در وبلاگش آورده‌است: آنقدر این کتاب جذاب بود که یک شبه تمامش کردم. کتابی در قالب داستانی ساده که کمی هم با چاشنی طنز آمیخته شده در عین حال که هر از گاهی لحن خیلی جدی‌ای به خود می‌گیرد.

در مقدمه کتاب آمده است: اگر سطح مهارت پیش‌بینی مهندسان ناسا در حد بهترین اقتصاددان‌هایمان بود، عملیات گالیله، جور دیگری از آب در می‎آمد. نه تنها فضاپیما مدار زحل را گم می‌کرد، بلکه یحتمل موشک حین پرتاب به طرف پایین برمی‌گشت، راهی از میان پوستۀ زمین پیدا می‌کرد و جایی در اعماق هستۀ زمین منفجر می‌شد.

همین چند خط نشان می‌دهد که نویسندگان کتاب؛ پیتر دی شیف و اندرو جی شیف، چقدر نسبت به ناآگاهی مردم نسبت به مسایل اقتصادی معترض هستند. اعتراضی که آنها را واداشت تا دست به نوشتن کتابی در قالب طنز بزنند. کتابی که وقتی شروع به خواندنش می‌کنید، در نگاه اول فکر می‌کنید در حال خواندن یک داستان کودکانه هستید، اما به تدریج متوجه خواهید شد که کتابی سهل ممتنع در دست دارید!

این کتاب برای آنان است که اطلاعات اقتصادی کمی دارند

فرض کنید در یک جزیرۀ متروک به همراه دو نفر از دوستانتان زندگی می‌کنید. تنها هنر هر سه نفرتان ماهیگیری‌ است و روزی بیش از یک ماهی هم نمی‌توانید بگیرید. اما همه شما مجهز به نعمت تفکر هستید. داستان از همینجا شروع می‌شود، از اینکه یکی از شما سه نفر به وضع موجود معترض می‌شوید و طرحی نو در می‌اندازید.
در حالیکه شما در حال خواندن توسعه جامعه انسانی در جزیره‌ای متروک هستید، داستان شما را تا تشکیل جوامع چند بعدی انسانی و روابط اقتصادی و تجاری بین آنها با بهره‌گیری از ابزارها و نهادهای نوین مالی پیش می‌برد.

دید اقتصادی

کتاب در یازده فصل نوشته شده، از تولد یک ایده شروع می‌شود و وقایع کلیدی اقتصاد آمریکا را در بستری از زمان از زاویۀ نگاه خودش تعریف می‌کند و نیش و کنایه‌هایی به سیاستمداران و اقتصاددان‌های جریان اصلی حواله می‌کند. در خلال آن نکات بسیاری از مفاهیم اقتصادی را تشریح می‌کند و جنبه آموزشی به خود می‌گیرد. در پس پرده هم برخی از اصول مکتب اتریشی اقتصاد را تبیین می‌کند.

در واقع این کتاب برای مخاطبان آمریکایی نوشته شده ولی با توجه به ساختار اقتصاد سیاسی ایران، برای ما هم بسیار آموزنده است. پس خواندن آن برای کسانی که دوست دارند کمی در جریان روابط اقتصادی جامعه قرار بگیرند، توصیه می‌شود.

کتاب دید اقتصادی را انتشارات آریانا قلم با قیمت 17,500 تومان به بازار عرضه کرده است.