وایشای نابینا می‌تواند یکی از ما باشد: تصور کنید که چشم چپ شما این قدرت را داشت که گذشته را ببیند و چشم راست‌تان هم آینده را. در واقع شما هرگز قدرت دیدن زمان حال را نداشتید. زندگی چه ماهیتی پیدا می‌کرد؟

وایشای نابینا در واقع می‌تواند نماینده لحظاتی از زندگی همه ما باشد

 

وایشای نابینا

وایشا، دختری که نابینای لحظه‌های اکنونِ زندگی است. برای مثال، تصویری که در هر لحظه از مادرش دارد، کودکی و پیری اوست. چطور می‌توان با چنین تصاویری راحت زندگی کرد؟

آقای تئودور اوشف فارغ التحصیل رشته گرافیک است. شهرتش در طراحی پوسترها به ویژه پوستر تئاترهای مختلف است. در کنار طراحی پوستر، به فیلم سازی هم مشغول است. تاکنون پانزده انیمیشن کوتاه ساخته که جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف کسب کرده‌اند.

وایشا یکی از کارهای موفق اوست. قبل از این هم وایشای نابینا، برنده بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره شیکاگو و نامزد خرس نقره‌ای بخش نسل نوی جشنواره برلین، همچنین نامزد بهترین انیمیشن جوایز انی شده است.

وایشای نابینا

شش سال قبل از ساخت وایشای نابینا ، تئودور داستانی کوتاه از یک نویسنده بلغارستانی به نام گئورگی گوسپودینوف خوانده بود. و در تمام این شش سال، در پس ذهنش ایده ساخت یک فیلم از روی این داستان را داشته، تا اینکه یک تهیه کننده فرانسوی بستر ساخت این انیمیشن را با دعوت کردن تئودور برای یک اقامت یک ماهه در فرانسه فراهم می‌کند.

تئودور خلاصه داستان را به کمک دختر 13 ساله‌اش در دو ساعت نوشت! و به این نتیجه رسید که اگر دختر 13 ساله‌اش داستان را دوست دارد بی‌شک بچه‌های دیگر هم مشتاق دیدن فیلمش خواهند شد. هرچند به نظر می‌رسد درک چنین داستان انتزاعی برای کودکان سخت باشد. اما تئودور در صحبت‌هایش اشاره کرده که تلاش داشته فیلمی بسازد که مخاطبش افراد 9 تا 99 ساله باشند.

اگر به جای وایشای نابینا بودیم، چه اقدامی می‌کردیم؟

وایشای نابینا

در حقیقت داستان وایشا از تمام مرزها، فرهنگ‌ها و ادوار فراتر است. وایشا می‌تواند یکی از ما باشد. زمانی که در دو دریای گذشته و آینده غرق می‌شویم بدون انکه لحظه‌ای درنگ کنیم که آیا می‌توان لحظه اکنون را به تمامی زیست؟

چطور می‌توان “لحظه‌های خوب آن روزها” یا “واهمه روزهای نیامده” را کنار زد و واقعیت را آنطور که شایسته یک زندگی کامل است، دید؟

وایشا در ابتدا از چنین ویژگی خاصی که دارد لذت هم می‌برد اما گذر زمان او را متوجه سختی‌های این ویژگی می‌کند. طبیبان چاره ساز نیستند، خودش هم وقتی دست به کار می‌شود راه به جایی نمی‌برد. تلاش برای ندیدن گذشته و فقط چشم به آینده داشتن و بلعکس هم کمک کننده نیست. چطور می‌توانیم بینایی را به وایشا برگردانیم؟ زندگی را تمام زندگی کردن چه طعمی دارد؟

[dideo url=”https://m.dideo.ir/2ZR”]

منابع:

مصاحبه با تئودور اوشف

صفحه ویکیپدیای انیمیشن

امیدواریم از تماشای ویدئوهای دلخواهتان در دیدئو لذت ببرید. در صورت مواجه با هر گونه مشکلی به کمک راه‌های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید. منتظر نظرات شما هستیم ?

ایمیل دیدئو  دیدئو اینستاگرام