چرا کمپین “دیدئو چیه”.
برای درک بهتر کمپین دیدئو و اهداف طراحی چنین کمپینی بهتر است قبل از آن نگاهی به مفهوم کمپین تبلیغاتی بیاندازیم تا در سایه این تعریف بتوانیم هدف از کمپین “دیدئو چیه” را روشن‌تر درک کنیم.

کمپین تبلیغاتی و اهداف آن

برای آنکه مفهوم کمپین تبلیغاتی را راحت‌تر درک کنیم، بهتر است ابتدا با مفهوم تبلیغات آشناتر شویم. اگرچه تبلیغات پایه‌های مشخصی دارد که در قالب‌های متنوعی مورد بحث قرار گرفته‌اند، یکی از ساده‎ترین این مدل‌ها، مدل ۵M باشد:

  • Mission؛ شناسایی و اولویت بندی مأموریت یا هدف از ارائه تبلیغ
  • Message؛ پیامی که در زمان ارائه تبلیغ بایستی منتقل شود
  • Media؛ رسانه هایی که بایستی به منظور ارائه تبلیغات، با توجه به بازار هدف و مأموریت تبلیغ از آن ها استفاده کنی
  • Money؛ بودجه مورد نظر به منظور طراحی، تدوین و ارائه تبلیغ چه قدر است و با چه استراتژی و تاکتیکی هزینه گردد
  • Measurement؛ اندازه گیری کارایی و اثربخشی تبلیغات از ابعاد گوناگون مانند ماندگاری بایستی زمینه تبلیغات آینده باشد.

بیشتر آژانس‌های تبلیغاتی تاکیدشان روی بخش مالی/Money کمپین است و یا بر اساس اینکه دسترسی به چه رسانه‌هایی/Media برای انتشار تبلیغات داشته باشند، تبلیغ‌دهندگان را راضی می‌کنند که در همان رسانه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال اگر آژانسی به فضای فیزیکی و بنرهای سطح شهر بیشتر از تلویزیون دسترسی داشته باشد، شرکت متقاضی را به سمت تبلیغ در فضای فیزیکی بیشتر تشویق خواهد کرد. در حالیکه برای مشتریان Mission کمپین مهم‌تر است.

یک تعریف منسجم از “کمپین تبلیغاتی” می‌تواند به این صورت باشد: فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه‌ای که قبل از هر چیز پیام کمپین و مخاطب آن، تعیین شده باشند و تلاشش این باشد که با برنامه‌ریزی دقیق، بتواند پیام مناسب را در زمان مناسب با بودجه مناسب برای مخاطب مناسب ارسال کند و تعداد بیشتری از مخاطبان را برای نزدیک‌تر کردن ارتباط با سفارش دهنده کمپین، ترغیب نماید. در کمپین تبلیغاتی اگر بدون معیارهای عددی مشخص برای سنجش کارایی تعریف نشده باشد، کمپین بی‌معناست.

با توجه به تعاریف بالا، حالا می‌توانیم در مورد کمپین تبلیغاتی “دیدئو چیه” با شفافیت بیشتری بنویسیم.

کمپین تبلیغاتی “دیدئو چیه” با هدف آگاهی دادن

در طراحی کمپین تبلیغاتی دیدئو، هدف ما صرفا معرفی و آگاهی دادن در مورد سرویس دیدئو به دانشجویان دانشگاه شریف است. یعنی طبق مدل داگمار می‌خواهیم در مرحله awareness باشیم، در عین حال تمایل داریم این تبلیغات به صورت تعاملی هم باشد. به همین منظور،  معرفی سرویس دیدئو را با این “پرسش” آغاز کردیم که :

دیدئو چیه؟

در ادبیات روانشناسی اصطلاحی تحت عنوان “کلام به هنگام” داریم به این معنا که بتوانیم سوالی مطرح کنیم که جوابش همانی باشد که بخواهیم منتقلش کنیم. ما هم تلاش کردیم کمپین تبلیغاتی “دیدئو چیه”، در واقع یک “کلام به هنگام” باشد. به همین منظور پرسشی را مطرح کردیم که انتظار داریم مخاطب، اگرچه در گام اول پاسخش را احتمالا نمی‌داند، اما در انتهای این مسیر با وارد شدن به یک بازی، از دل کمپین بگیرد.
به همین منظور برای کلید خوردن این ماجرا، در تیم دیدئو شروع به طراحی پاسخ‌های خلاقانه‌ کردیم.

چرا پاسخ‌های خلاقانه؟

آفریدن همیشه همراه با لذت است، همان چیزی که در صنعت تبلیغات به اثر ایکیا معروف شده است. ما می‌توانستیم به جواب‌های صریح از قبیل اینکه دیدئو یک موتور جستجوی ویدئویی است، اکتفا کنیم، اما می‌خواهیم مخاطبان لذت خلق این پاسخ را بچشند، شراکتی که در نهایت مخاطب را از طریق کشاندن به فضای دیجیتال به پاسخ صحیح راهنمایی می‌کند.

برای دعوت مخاطبان به ادامه این بازی خلاقانه در فضای دیجیتال، در طراحی بنرها پاسخ‌های خلاقانه دور از ذهن و مبهمی قرار داده شده و از مخاطبان دعوت شده است که پاسخ‌های خلاقانه خود را در فضای دیجیتال برای ما ارسال کنند. چند نمونه از بنرهایی که در سطح دانشگاه به نمایش درآوردیم را در پایین این نوشته می‌توانید تماشا کنید. همزمان فضای حساب کاربری تلگرام و اینستاگرام و توییتر دیدئو را همگام با قالب این کمپین تغییر داده‌ایم و فضای تعامل با مخاطبان را آماده کرده‌ایم. همچنین قصد داریم در انتهای این کمپین میزان اثرگذاری‌اش را در قالب چند شاخص که برای خودمان از پیش تعیین کرده‌ایم از قبیل تغییر در رنک الکسا، میزان افزایش نصب افزونه و …  در همین بلاگ ارائه دهیم.

دیدئو چیه

کمپین تبلیغاتی

اگر شما هم تمایل دارین در بازی “دیدئو چیه” شرکت کنید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر پاسخ‌هایتان را برای ما ارسال کنید:

ایمیل دیدئو  دیدئو اینستاگرام